Wellicht is het je al opgevallen: Google heeft de term ‘conversies’ weggehaald uit de interface van Analytics. Dit betekent dat je geen conversies meer kunt inzien voor je gebeurtenissen en dat het menu-item ‘Conversies’ niet meer bestaat. Rampzalig voor je marketing? Nee, dat valt gelukkig wel mee. In dit artikel leggen we uit waar je conversies zijn gebleven en waarom Google heeft gekozen voor deze verandering.
Conversies vs. Belangrijke gebeurtenissen
We zullen maar meteen met het goede nieuws beginnen. Je conversies zijn niet compleet verdwenen, maar ze zijn hernoemd naar ‘belangrijke gebeurtenissen’. Dit is een nieuwe kolom, die standaard wordt vertoond in Google Analytics 4 onder het menu-item ‘Gebeurtenissen’. Deze naamsverandering heeft ook gevolgen voor de naamgeving van andere, conversie gerelateerde, begrippen. Zo heet het conversiepercentage voor gebruiker vanaf nu ‘gebeurtenispercentage voor gebruikerssleutel’ en vind je conversiepercentage voor sessie voortaan terug als ‘gebeurtenispercentage voor sessiesleutel’. Net iets té letterlijk vertaald is, als je het aan ons vraagt, maar het is niet anders.
Waarom heeft Google hiervoor gekozen?
Er zit een verschil in de manier waarop conversies werden gemeten via Google Ads en Google Analytics. Dit kon tot verschillende cijfers leiden en dat zorgde vaak voor verwarring bij marketeers. Welke cijfers zijn te vertrouwen en welke niet? Om een eind te maken aan deze verwarring, zijn de conversies uit Google Analtyics 4 hernoemd naar belangrijke gebeurtenissen. Op deze manier zijn conversies enkel nog in Google Ads te vinden.
Overigens blijft het gewoon mogelijk om een belangrijke gebeurtenis uit Google Analytics te importeren in Google Ads. Vergeet hiervoor niet om je gewenste conversiepunt (en dus gebeurtenis) te markeren als belangrijke gebeurtenis in Google Analytics. Wanneer je deze vervolgens importeert in Google Ads, wordt deze gemarkeerd als conversie in je Ads campagnes.
Gewend raken aan belangrijke gebeurtenissen
Moeten we als marketeers blij zijn met deze verandering? Ik vind van wel. Het zal wat tijd in beslag nemen om te wennen aan de nieuwe naamgeving in Google Analytics, aangezien de term conversies verankerd is in vele rapporten en verkenningen. Echter zijn we uiteindelijk het meest gebaat bij duidelijkheid in de cijfers. Geen onverklaarbare discrepanties meer, maar één waarheid. Dat is de moeite waard om aan te wennen, toch?
Heb je meer vragen over Google Analytics 4? Neem dan contact met ons op.