Ga naar de inhoud
Home » Google breekt belofte en behoudt third-party cookies in Chrome

Google breekt belofte en behoudt third-party cookies in Chrome

Wederom heeft Google voor flinke opschudding gezorgd. Het bedrijf uit Sillicon Valley komt namelijk terug op de belofte die het jaren geleden heeft gemaakt: het uitfaseren van third-party cookies in de Chrome browser. Op 22 juli j.l. heeft Google bekend gemaakt dat het de gebruiker meer controle gaat geven over zijn of haar privacy, maar dat de third-party cookies ‘gewoon’ blijven bestaan. Goed nieuws voor de advertentie-industrie, die zich al lange tijd aan het voorbereiden was op een tijdperk zonder third-party cookies.

Waarom blijven third-party cookies bestaan?

Het besluit van Google om de third-party cookies te gaan uitfaseren, dateert al van meer dan vier jaar geleden. Sinds die tijd is er veel weerstand geweest vanuit de advertentie-industrie, die een groot deel van hun advertenties inzetten op basis van deze third-party cookies. Gezien deze grote belangen, heeft Google ervoor gekozen om een balans te zoeken tussen de privacy van de gebruiker en de belangen van de advertentie-industrie. Er zal een nieuwe ‘experience’ komen voor de gebruikers, maar zoals gezegd blijven de third-party cookies bestaan. Een ‘Big Win’ voor de advertentie-industrie.

Wanneer komt Google met meer informatie?

Het is nog niet bekend op welke termijn Google de volgende aanpassingen gaat uitrollen. Gezien de tijdlijn van het huidige project, dat inmiddels al jarenlang loopt, kunnen we rekening houden met 2025.

Meer informatie over het gebruik en inzetten van third-party cookies? Neem dan contact met ons op.