Met dank aan een groot lek bij Google is er veel waardevolle informatie vrijgekomen over de bepalende factoren in het ranking algoritme van Google. Medio maart zijn duizenden documenten openbaar gemaakt door een bot, waarin we een glimp kunnen opvangen van de talloze attributen die je SEO-rankings beïnvloeden. In dit artikel zetten we tien waardevolle inzichten op een rij en geven we aan hoe je dit kunt gebruiken in je SEO-strategie.
Bron: Searchengineland.com.
10 tips voor je SEO-strategie
In onderstaand overzicht tref je tien belangrijke punten die uit de gelekte documenten naar voren zijn gekomen. Sommige zullen je misschien al bekend voorkomen, terwijl andere punten verrassend zullen zijn.
- Werk aan je reviews!
Product reviews zijn nog altijd een belangrijke wegingsfactor voor Google. Zorg er daarom voor dat je over goede reviews beschikt, want dat verbetert de rankings van je pagina’s. Daarnaast is het aan te raden om te reageren op reviews (zowel positieve als negatieve), want dit geeft aan dat je als bedrijf actief bezig bent met het verbeteren van je dienstverlening aan klanten. - Zorg voor een match tussen link en landingspagina
Deze klinkt vrij logisch, maar toch komt het vaak voor dat een link naar een andere landingspagina wordt doorgestuurd. Dit wordt veroorzaakt door een redirect op de oorspronkelijke landingspagina. Zorg er altijd voor dat je links aanpast naar de huidige, correcte landingspagina. - Exact Match Domains (EMD’s) werken niet meer
Veel bedrijven gebruiken als domeinnaam een veelgebruikt zoekwoord. Een voorbeeld hiervan is www.laptopkopen.nl of www.grasmaaiers.nl. Het gebruik van een EMD zorgt er echter niet voor dat je pagina hoger staat in de SERP, want Google heeft het beleid rondom EMD’s jaren geleden al aangepast. Bij het registreren van een nieuwe domeinnaam hoef je hier dus geen rekening mee te houden. - Change history wordt bijgehouden
Niet alleen de meest recente versie van je website wordt geïndexeerd door Google. De 20 meest recente versies van een pagina worden door Google ‘onthouden’ en spelen een rol bij de indexering en ranking van je pagina. - Succesvolle klikken worden bijgehouden
Een viertal attributen die door Google worden bijgehouden, zijn badClicks, goodClicks, lastLongestClicks en unsquashedClicks. Dit geeft het algoritme een indicatie van hoe een landingspagina wordt ervaren door een bezoeker. Hierbij zorgen ‘badClicks’ voor een lagere ranking en ‘goodClicks’ voor een hogere ranking. - Google kijkt naar de auteur van een artikel
Wanneer je als bedrijf blogs schrijft, is het aan te raden om hier altijd een auteur bij te vermelden. Voor Google is de auteur namelijk een manier om een blog of artikel te valideren en te beoordelen op authenticiteit. Mocht je als bedrijf twijfelen om een auteur persoonlijk te vermelden, kies er dan voor om een ‘redactie-profiel’ te gebruiken. - Site-autoriteit wordt weldegelijk bijgehouden
Met het attribuut ‘siteAuthority’ krijgt een website een autoriteitsscore. Google doet hier al lange tijd mysterieus over, maar in de gelekte documenten komt naar voren dat er absoluut zoiets is als een autoriteitsscore. Dit betekent dat één slechte pagina op je website, de autoriteitsscore van je gehele website beïnvloedt. Wanneer je slechte SEO-pagina’s denkt te hebben, geef deze dan de ‘no-index’ tag. - Kleine websites worden geïdentificeerd
Google maakt onderscheid tussen kleine, persoonlijke websites en grotere websites. De exacte weging van het attribuut ‘smallPersonalSite’ weten we niet, maar het bestaat dus wel. - Actualiteit is een factor
Pagina’s die al langere tijd niet zijn geüpdatet, zullen steeds verder wegzakken op de SERP. Google kijkt op meerdere plekken naar een bewerkingsdatum, zoals in de byline (bylineDate), in de URL (syntacticDate) en in de content die op een pagina staat (semanticDate). Probeer je pagina’s daarom altijd vers te houden en te voorzien van een datum. - Paginatitels zijn nog altijd belangrijk
In het Google-algoritme zit een attribuut dat de score van de paginatitel in kaart brengt. Dit attribuut, ’titlematchScore’, onderzoekt in hoeverre je paginatitel overeenkomt met de zoekterm van een potentiële bezoeker. Houd bij de paginatitel altijd rekening met een maximaal aangeraden lengte van 60 karakters.
Wil je meer weten over de mogelijkheden rondom SEO? Neem dan contact met ons op.